3. Miksi yksivaiheisissa moottoreissa on kaksi kondensaattoria?
Tämä on sitten käyttö- ja käynnistyskondensaattori.
AC-moottorin toiminnasta
Koska pyörivän kentän synnyttämiseen tarvittavia vähintään kahta vaiheistettua jännitettä ei ole saatavilla yksivaiheisella vaihtovirralla, on luotava niin sanottu apuvaihe. Toinen staattorikäämistä syötetään suoraan vaihtovirtaverkosta, kun taas kondensaattori kytketään sarjaan syöttämään toista käämiä, joka on sijoitettu 90 astetta tähän nähden. Tämä aiheuttaa toisen käämin jännitteen vaiheensiirron. Vaikka näin syntyvä pyörivä kenttä riittää roottorin liikuttamiseen, se on myös kuormituksesta riippuvainen ja johtaa pieneen käynnistysmomenttiin. Tästä syystä kondensaattorimoottoreiden olisi käynnistyttävä nimelliskäyntinopeuteen mahdollisimman pienellä kuormituksella. Käynnistysmomenttia voidaan parantaa huomattavasti, jos käynnistyksen ajaksi kytketään rinnakkain ylimääräinen käynnistyskondensaattori, joka on noin 2-3 kertaa suurempi kuin nykyinen kondensaattori. Suurempi käynnistysvirtavaatimus, joka voi olla useita kertoja suurempi kuin nimellisnopeuden käyttövirta, on otettava huomioon. Tarkkaan ottaen kondensaattorin koko voidaan optimoida vain yhtä kuormitustapausta varten. Optimoidulla kondensaattorin mitoituksella voidaan saavuttaa noin 65 % mekaanisesta tehosta verrattuna suunnilleen samanlaiseen asynkronimoottoriin, jossa on kolmivaiheinen syöttö. Vaiheensiirto- tai käynnistyskondensaattorina käytetään yleensä korkealaatuisia kondensaattoreita. Tyypilliset kapasitanssiarvot ovat noin 20 µF moottorin kilowattitehoa kohti. Voimakkaassa käynnistyksessä kapasitanssin arvo voi olla jopa noin 50 µF/kW.
